Bilen

Dags för en fortsättning på vår serie om uppfinningar som förändrat vårt liv och i denna del tar vi en titt på en uppfinning som gjort människors liv mycket bekvämare dom senaste hundra åren och samtidigt har vi tyvärr blivit latare tack vare denna uppfinning tror jag.

Bilen

Om ångmotorn mobiliserade industrin så var bilen den uppfinning som mobiliserade människor, medan idéer för personliga fordon hade funnits i åratal är Karl Benz bil från 1885 den som anses av många vara den första bilen men hans modell är baserad på en konstruktion med bensinmotor som Siegfried Marcus byggde redan 1874 men som var mer på ett experimentellt stadium.

Som ni ser på bilden så liknade dom första bensindrivna bilarna inte något som vi ser på våra gator idag och denna variant av bil var inte speciellt populär bland vanliga människor då den var mycket dyr att tillverka och köpa och det tillverkades inte så många exemplar av denna modell, en kuriositet är att det egentligen var Benz fru Berta som finansierade detta projekt och enligt dom lagar som existerar idag skulle hon haft patenträtten på denna bil men i slutet på 1800 talet var det enligt lag inte möjligt för gifta kvinnor att söka patent på uppfinningar. Denna första bil kostade runt 600 tyska mark som motsvarar cirka 35 000 Sek i dagens värde.

Det var egentligen först under 1910 talet som bilen började få ett genomslag för människor då Henry Ford i USA med förbättringar i produktionsprocessen samt effektiv marknadsföring medförde att priset och önskan att äga en bil var inom räckhåll för dom flesta amerikaner och Europa följde snart i dessa spår.

En av dom första bilarna på Stockholms gator var en Brush Runabout som syntes med förare på Apelbergsgatan någon gång mellan 1907 och 1910 men det dröjde ända till 1926 innan det svenska företaget Volvo började tillverka bilar för allmänheten, det första året byggdes 280 Volvo ÖV4 som betyder öppen vagn och denna cabriolet var kanske inte den mest anpassade bilen för det svenska klimatet men den efterföljande modellen Volvo P4 blev något mer uppskattad då den hade tak.

Bilens effekt på handel, samhälle och kultur är svår att överskatta, dom flesta av oss kan hoppa in i vår bil och åka vart vi vill, när vi vill och på så sätt har bilen effektivt utvidgat storleken på alla samhällen till det avstånd som vi är villiga att köra för att handla eller besöka vänner. Våra städer är idag till stor del konstruerade och byggda kring bilåtkomst med asfalterade vägar och parkeringsplatser som tar upp ett stort utrymme och till och med en stor del av regeringars budgetar runt om i världen. Tack vare bilens uppfinning och bilindustrin har det drivits en enorm ekonomisk tillväxt över hela världen men det generas också mycket föroreningar och experimenten från 1830 talet med eldrivna vagnar är återigen på tapeten nu på 2000 talet och det kanske inte dröjer länge innan vi bara får se eldrivna bilar på våra gator för att rädda miljön.